Baka

Hett som en bakugn

29 grader på altanen. Lika varmt i köket. Är jag riktigt klok om bakar surdegsbröd då? Troligen inte, men gott är det, roligt, och det är åtgång på brödet.

Jag har helt snöat in på en sorts lantbröd, och varierar det ganska lite eftersom Familjen gillar det utan tranbär, russin, aprikoser och andra roliga saker som man skulle kunna blanda i.

Bakasurdegs Ljusa från bakasurdeg.se, har blivit min favorit men alla bröd från siten som jag har provat har blivit bra.
image

http://www.bakasurdeg.se/ShowRecepy.aspx?ID=956

Jag har ändrat lite och tar ca 100 g rågmjöl eller dinkel och 700 g vetemjöl istället för 800 g vetemjöl. Och mängden salt har jag dragit ner till 15-17 g.

Och baksten eller het plåt, ja det är bara ett måste!

Prova, vet ja! 🙂

 

Standard

Kommentera

