Baka

Sega, lite håliga surdegsbröd

Detta recept har jag inspirerats till av Pain de Martin. Ändrat lite bara.
image

Till två bröd:
Kväll dag 1: 100g vetesurdegsgrund / 200g kallt vatten/ 150g vetemjöl / 50g fint rågmjöl blandas och täcks med plast eller lock till nästa morgon.
Tillsätt 450g kallt vatten / 750g vetemjöl och kör detta i degblandaren 5min på låg hastighet och 2 min på högre hastighet innan saltet (ca 17 g) tillsätts och maskinen får gå ytterligare 2 min.

Häll degen i en stor oljad glasform som rymmer ca dubbel degstorlek. Täck med plast och låt jäsa ca 4-5 h. Under tiden efter ca 1 h samt ett par gg till så ska degen vikas med blöta händer och täckas igen.

Värm ugnen med en baksten eller varm plåt till 275 g.
Häll upp degen på mjölat bord, dela i två bitar och dra/vik varsamt fram två bröd utan att bearbeta degen.

Sätt genast in i ugnen och sänk till 250 g. Efter 15 min sänk temp till 200 g och grädda 15 min. (Innertemp ska vara 96 grader.)

Mumsisch! 🙂

Standard

Kommentera

