Baka

Bamsebröd – Grand Blanche

image

För ungefär ett år sedan började jag baka surdegsbröd och sedan dess har det nästan uteslutande blivit varje helg.
Det är roligt att tänka tillbaka på historien bakom. Min svärfar hade bakat surdegsbröd en längre tid – jag var nog lite medskyldig här eftersom han fick Riddarbageriets bok i present för ett par år sen :). Hursomhelst detta verkade kul och när B och jag tog en gårdsbutikstur runt Värmland en otroligt regnig dag förra sommaren så hamnade vi i Lysvik. Förutom flera roliga episoder där, så träffade vi en tysk surdegsbagare som gjorde den godaste pizzan! En surdegsbotten penslad med crème fraîche och toppad med fläsk, getost och granskott och så gräddad! Wow! En kulinarisk upplevelse utanför den lilla boden.

Men därifrån – importerad från Tyskland – härstammar alltså min lilla surdeg som jag fick köpa med mig, med lite goda råd på vägen. Och nu har den ynglat av sig till Närke och min pappa!

Dagens bröd blev ett Grand Blanche från Bakasurdeg.se som kommer tillpass vid kvällens middag. (Mycket flexibla bröd, dethär. Degen har stått i kylen ett dygn nu och väntat på att ”matte” ska få tid ;))

image

image

Fördeg: Kvällen innan tar du 100g surdegsgrund + 150g vetemjöl + 150g vatten. Rör om och täck med plast eller lock och låt stå till nästa morgon.

Nästa morgon: Tillsätt 100g rågmjöl eller dinkelmjöl, 700g vetemjöl samt 500g vatten. Kör helst i degblandare, ca 5 min på lågt varvtal, vila 4 min, 5 min till på mellanvarvtal, vila 4 min, tillsätt ca 17g salt och kör ytterligare 4 min.

Jäs ca 5 timmar eller tills degen blivit dubbel storlek. Alternativt jäs ca 1 dygn i kylen (då måste degen tempereras ca 1h innan utbakning). Baka ut med lätt hand och lägg på bakplåtspapper. En stor eller dela till två stycken.
Jäs ca 1h. Under tiden värm ugnen till 250g med en plåt ganska långt ner i ugnen, alternativt en baksten.

Skåra bröden och skjutsa in dem i ugnen.
Nu tar det ca 25 min för mindre bröd, lite längre för ett stort – men jag tycker det är absolut bäst att sätta in en termometer mot slutet och grädda till 96 grader.
Ta ut och svalna utan bakduk.

image

Standard

Kommentera

