Uncategorized

Het grönsakssoppa med grillad paprika

Oj oj nu är det helg igen! Och denna veckan har det växlat från stort behov av shorts och linne till större behov av dubbdäck.
Men förra, varma, helgen plockade jag fram ett av sommarens favoritrecept. Nämligen långkokt, ”rubbad” och grillad högrev. Fast jag ska erkänna att jag denna gången stekte den istället helt snabbt i het panna och hällde på glazen istället.

Men så en liten smart grej bara… För nu bli det massor av finfin buljong. Och vad gör man på hösten (förutom att jobba 150%, måla till två utställningar, valla får och yoga) – jo man kokar soppa 😀

image

Till ca 4 p så använde jag:
1 jättestor tärnad potatis
2 stora tärnade morötter
2 hackade vitlöksklyftor

image
Detta fräste jag i olivolja
Efter att detta är glansigt så tillsatte jag 1 msk tomatpuré och 1 tsk paprikapulver (helst rökt spanskt) och 1 tsk chilipulver. Fräs en stund.
Parallellt med detta: grilla i ugnen, en stor paprika tills den blir svart. Låt svalna lite. Skala och strimla.
1/2 dl torkade Karl Johan svampar får ligga i blöt i varmt vatten en kvart.
När paprikan och svampen är redo så lägg i detta i grytan och häll i buljongen. Ca 1 liter.

image
Puttra ca en kvart eller längre.
(Några soltorkade tomater blev det aldrig, men jag smakade av med salt, peppar och ca 1 tsk dadelbalsamvinäger.)

Finfint med lite riven parmesan och lite bröd. Kanske en god öl också?
Smaklig spis 🙂

image

Standard

Kommentera

