Mat&Dryck

Dumlekakor – en modern klassiker

Ja dem får vi inte glömma bort, sa B häromkvällen, och satte genast igång att baka dessa små godingar. Nä, nu skojade jag visst lite.

Jo, så här var det ju…det är så att det är fredagsfika på B’s jobb. Och eftersom arbetskamraterna är mycket tävlingsinriktade så är det nu utmaning om Vem Som Gör Godaste Fredagsfikat. Jag har ju liksom inte förrän nu förstått att min man är tävlingsinriktad 😉 Men nu kunde han liksom inte be lilla frun om hjälp…
Laga mat gör han då och då, speciellt till F’s glädje eftersom det brukar vara grönsaksfritt… Men vilken Man att baka 🙂 detta var en fröjd att se hur han radade upp ingredienserna. För att citera densamme ”hur tror du att man renoverar en bil?” – eller något liknande. Jag var alltför koncentrerad att se detta skådespel.

imageimageimage

Ingredienser till 24 st
200 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
12 st Dumlekolor (halverade)
1 ask Noblesse Original Crisp

Blanda snabbt ihop smör, mjöl, socker och bakpulver. Dela ut bitar i 24 folieformar.
Tryck ner de halva kolorna, en i varje ”boll” (här hade vi en lång diskussion om hur djupt, men det verkar inte spela så stor roll ;)) Låt vila kallt ca en halvtimme.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10 min, tills det börjar synas lite bruna bubblor. Ta ut och lägg genast på en Noblesse-platta på varje.
Låt kallna. Otroligt goda även nästan direkt från frysen, om man vill vara lite praktisk någon gång.

Heja B! 🙂

Standard

Kommentera

