Mat&Dryck

Olivoljebakad lammstek

Förra helgen hade vi lammiddag hos oss. Våra goda vänner, tillika lammköttsleverantörer och vallinstruktör var här ☺️ Mina föräldrar har ofta tillagat lammstek på detta vis, och det är verkligen supergott!

Så här gör jag – och observera att det tar en stund att tillaga rätten – rätten räcker till ca 6 personer:

Sätt ugnen på 125 grader. Tag en lammstek, ca 2 kg, och skär bort det yttre fettet. Skrubba en citron & en apelsin och riv det yttre skalet (I love my Microplane!)

Pressa 4 vitlöksklyftor, blanda med citrusraspet, en bukett färska kryddor (sist tog jag mest rosmarin och några färska lagerblad), 1/2 tsk torkad timjan och en krossad kanelstång (mina föräldrar brukar ha den hel vet jag, och det är mer praktiskt och en smaksak) samt en dryg tsk salt och 1/2 tsk svartpeppar. Blanda ihop detta och massera in i steken.

Lägg steken i en stekpåse enligt instruktion på påsen, eller i en ugnsfast form. Fyll på med 4-5 dl olivolja – så mycket att det kommer upp till hälften minst. Om du använt en form så täck ordentligt med folie. Nu ska härligheten stå ca 5 timmar i ugnen. Inget måste, men vänd gärna steken efter halva tiden.

Jag serverar med färska grönsaker, potatis provencal (skala, skiva 2-3 mm tjocka skivor, stek i omgångar i olivolja, lägg i form (kan förberedas), salta och peppra över och pressa över en vitlöksklyfta, ugnsbaka klart i 225 grader ca 15-20 min medan lammsteken får vila under folien med något täcke över) samt getostkräm (mosa getost och rör i turkisk yoghurt till lagom konsistens, smaka av med salt och peppar).

Och varför inte avsluta med en liten chokladmousse 😊

Standard

Kommentera

