Uncategorized

Blå smoothie för hjärtat

Nyttig och dessutom väldigt god! Idag har jag citron, apelsin, spenat, stjälkselleri och björnbär i min morgondrink. Smaken blir frisk, mjuk, söt. Och nyttig alltså? Ja förutom alla vitaminer och antioxidanter i frukt och grönsaker så är det tydligen är det så att i skalet på blåa bär finns speciellt nyttiga ämnen som är bra för hjärta och kärl.

Till två glas, mixa:
1/2 pressad citron
1 dl pressad apelsin eller köpt juice på färskpressade apelsiner
1 näve spenatblad
1 stjälk selleri
1 1/2 dl björnbär

Annonser
Standard
Mat&Dryck, Vegetarisk

Kålsmoothie kan det va nåt?

Jo verkligen! Så här års gäller det att boosta med vitaminer. Och med denna smoothie är det lätt som en plätt!

Till två glas, mixa:

Saft från 1 citron
1.5 dl färskpressad apelsinjuice från paket eller färsk apelsin
2 dl hackad grönkål
1 bit färsk, skalad ingefära (min var 3 cm lång och 1 cm i diameter)
1 msk honung

Supergott…om jag får säga det själv 😊

Standard
Mat&Dryck, Vegetarisk

A cooking-maniac…Lunches

För ett par år sen så testade vi lite ”Meat free Monday” här. Vi är allätare och jag är en ihärdig kock, lycklig vid spisen… Det köttfria ledde till receptletande, nya idéer, en djupare kunskap hos mig och även att jag började äta alla luncher veggo. Inte sådär att jag nobbar annat om jag blir bjuden – men kan jag styra så…kanske 95% minst blir veggo. Och ofta får jag höra att det ser gott ut vid jobblunchen, och får nyfikna, glatt emottagna, frågor 😊 – det som är resultatet av ca 10 min morgonfix. Men som jag försöker säga för att inte låta alltför käck…jag har ju faktiskt inga småttingar att klä, eller skjutsa längre 🙃.

Veggo: tänk salt, surt, sött, beskt och umami. För att det ska kännas komplett och inte trist alltså. Och umami kan komma från ost, svamp, jästa såser tex (soja, tamari (veggo-wow)…). Och i det asiatiska köket tänker man (enligt min förståelse) även in ”starkt” som komplement…typ chili. Detta tankesätt har jag fört med in i all min matlagning.

En kavalkad av senaste dagarnas veggo…

image

Omelett med finskuren och snabbförvälld gulbeta (mandolin), strimlad selleri, toppad med olivolja salt och rejält med svartpeppar.

image

Detta var ingen 10-minutare…snarare 20+ när jag var ledig. Daal från senaste Buffé. Kan rekommenderas! Som ärter utan fläsk på utländska. Mmmm.

image

Typisk Carina-lunch…finstrimlad grönkål och romansallad, med tomat, melon, röd paprika. Toppad med quinoa och…kronan på verket…pumpafrön frästa i olivolja, honung, tamari och curry. Wow!  Dressing med olivolja och dadelbalsamvinäger.

image

B’s och min middag: tagliatelle med spenat, fräst snabbt i olivolja med svartpeppar och saltflingor. Brynta champinjoner, parmesan och resten av helgens ramslöksolja.

image

Också middag faktiskt… Tappade taget med luncherna… Pizza Bianco – dvs créme fraîche istället för tomatsås, förra årets kantareller från frysen frästa lite kort, resten av finskurna gulbetan rå, med getost på innan ugnen. Pizza Bianco…mmmm.

image

Och då jag missade att fota lunchens grönsakssoppa så är här icke-veggo med kvällens osso buco med bulgur med smörklick, hackade tomater, hackad basilika och citron-zest istället för risotto. Inte dumt 😊

 

Standard
Bilder

En USA-serie

Jaha, det ska alltså till en ordentligt förkylning för att jag skulle komma loss och måla mina USA-minnen från förra sommarens resa. Nåja, inget ont som inte har nåt gott med sig.

New Orleans – Memphis – San Francisco – Los Angeles… Och en massa upplevelser däremellan under våra bilresor har jag återupplevt nu. Och med nässpray, hostmedicin och honungsvatten tillkom mina första sex miniatyrer…

IMG_20160424_141240IMG_20160424_141224IMG_20160424_141111IMG_20160424_141202IMG_20160424_141143IMG_20160424_141131

Standard
Mat&Dryck, Odlat och grönt

Örtlig nässelsoppa med citronig labneh

Ett mycket trevligt möte…
I kylen väntade en burk Labneh – en trevlig sak som jag nyligen upptäckt. Grekiska yoghurtbollar i kryddad olivolja.
Och så dyker jag rakt på ett nässelstånd!
Kombinationen av mustig nässelsoppa och citronkryddningen hos de mjuka milda yoghurtbollarna blev perfekt!

Yoghurtbollarna måste förberedas.
Till ca 10-15 st behövs ca 3 dl grekisk yoghurt som får rinna av i glest tyg+tratt i kylen i 2-3 dagar. Täckt med plast.
Kladdigt blir det… 😛
Förbered oljan i en djup tallrik:
Börja med 1 dl olivolja.
Tillsätt rivet skal från en halv citron, hackade örtkryddor (jag tyckte det blev bra med persilja, mynta och basilika) ca 2-3 msk, en vitlöksklyfta (skalad och bruten men inte pressad), 1/2 till 1 tsk flingsalt och svartpeppar – några varv på kvarnen. Rör om.
Rör i 1/2 tsk torkad mynta + 1/2 tsk flingsalt i yoghurtmassan.
Forma bollar av yoghurtmassan och lägg i oljan. Flytta över till en burk och tillsätt ev ytterligare olja.
Låt stå minst ca 8 timmar.

Till 3 portioner nässelsoppa så rensar jag ca 2 liter nässlor.
Koka dem i ca 0,75 l vatten i 5 min.
Sila och spara spadet.
Hacka en stjälk selleri – en stor stjälk. Fräs denna i 2 msk smör. Tillsätt 2 msk mjöl och rör om.
Späd med spadet under omrörning. Tillsätt vatten vb.
En halv tärning grönsaksbuljong smulas i. Låt detta puttra ca 10 min. Tillsätt 1 dl grädde och låt koka upp.
Tillsätt därefter nässlorna som nu ska vara hackade, 1 msk hackad färsk oregano eller 1 tsk torkad, 1 krm torkad timjan samt smaka av med svartpeppar och salt.

Smaklig måltid 😊

PS labneh är kanongott till grillat – då gärna tillsammans med grön-chili-dressing:
Hacka 2 gröna chilipeppar.
Mosa ihop dessa med ca 2 msk hackad dill, lika mycket hackad persilja, 1 tsk hackad färsk mynta, 1/2 tsk kryddpeppar och lika mycket spiskummin samt 2 msk olivolja.
Receptet på grön-chili-dressing är underbart och det är kocken Yotam Ottolenghis!

Standard
Uncategorized

Påskmunkar riktiga pösmunkar

Mina pyssliga föräldrar har alltid något roligt på gång.
Efter en lång skön dag i stugan med fiske, uteyoga och korvgrillning så gräddade mamma munkar när vi kom hem. Egentligen skulle vi grädda dem ute vid stugan – men kokosfettet blev kvar i kylen. 😕
Nåväl snaskiga att värma oss på väl hemma igen. 😊

Receptet har funnits i familjen länge och kom från början från min brors mellanstadielärare. Det avslutas mycket fint med "så önskar jag dig en trevlig sommar!" med typisk lutande fröken-handstil 😊.

Gunnels Munkar ca 20 st.

Blanda 1 ägg, 1 kopp socker och 1 kopp mjölk. Och en kopp=1,5 dl
I en annan skål blandas 2,5 dl vetemjöl och 1dryg tsk bakpulver.

Smält ett paket kokosfett i en djup stekpanna eller gärna en wok-panna. Ha ett lock nära ifall det skulle bli överhettat och ta eld! Och ingen fläkt på.

När fettet är smält och blivit lite varmare så klickas smeten ut i pannan. Max 8st per gång. Vänd några gånger tills de är fina i färgen och lite lätta i "kroppen".
Rulla i socker och servera direkt!
Försvinnande goda! 😉

Standard